Jag gick och skaffade mig två 30-årskriser. Att hålla mig till en hobby i taget har ändå aldrig varit min grej.
Kris 1
Ännu en gång anmält mig till ett lopp. Detta gång fick jag med mig en kompis. Midnattsloppet - 5 km. Vi har anmält att vi springer det på mindre än 35 minuter. Vilket känns rimligt då jag för 2 år sedan sprang 5 km på 33 min. Att jag inte sprungit sedan dess (mer än som uppvärmning på gymmet någon gång då och då) är en annan femma. Och tillskillnad från sist har jag faktiskt lite bättre framförhållning den här gången, då det inte äger rum förrän i slutet på augusti.
Hur som haver. Den krisen var ändå lite väntad. Den jag inte hade räknat med, var serietidningar.
Kris 2
Jag började läsa Absolute Batman (2024) förra året. En extremt överdriven version av batman. Där den genomsnittliga mannen är byggt som den klassiska batman, och batman själv har kroppshyddan av Ser Gregor Clegane “The Mountain”, fast med större lårmuskler. Efter det väntade jag, i månader, på att nästa volym skulle släppas. Den här gången var jag på bollen direkt. Vilket också betydde att det skulle dröja SJU MÅNADER till nästa release (närmare nu, Vol. 3 släpps 8:e september)! Så jag hade gärna hittat något annat att läsa. Men serietidningar är ju rätt dyra och det är tråkigt att köpa duds. Tro mig, köpte Spider-Gwen: Gwenverse (2022) direkt efter att ha sett Spider-Man: Across the Spider-Verse (2023) och den går tyvärr inte rekommendera.
För ett par veckor sedan hittade jag lösningen, GlobalComix. Digital prenumerationstjänst för serietidningar. Supertrevligt, läs hur mycket serier som helst, för en månadskostnad av 85 kr. Så nu har jag också tagit mig igenom Absolute Superman (2024), Absolute Wonder Woman (2024) och idag blev jag klar med Supergirl: Woman of Tomorrow (2021) (OTROLIG btw!) samt påbörjade Ultimate Spider-Man (2024). Problemet nu är att man känner för att köpa dem ändå, bara för att ha dem fysiskt. Kunna bläddra och titta på fina bilder. Jag försöker spara det till nästa Batman. Men Supergirl ligger farligt till. Bilquis Evelys artstyle GOES HARD!
Bilquis Evelys omslag för Supergirl: Woman of Tomorrow #8
Jag har nu också en lång lista på serier jag vill ta mig ann. Bara min ’läs senare’ i appen ser ut såhär:
- Batman: The Long Halloween (1996)
- Battle Angel Alita (1990)
- Black Cat (2025)
- Demon Days (2021)
- Fables (2002)
- Harley Quinn: The Animated Series: The Eat. Bang! Kill. Tour (2021)
- Initial D (1995)
- Jeff the Land Shark (2025)
- Last Gender (2022)
- Princess Jellyfish (2008)
- Shaman King (1998)
- Spider-Man Noir (2025)
- Teenage Mutant Ninja Turtles: The Last Ronin (2020)
- The Batman Who Laughs (2018)
- The Ghost in the Shell (1989)
- The Phantom (2025)
- The Umbrella Academy (2008)
- Trinity: Daughter of Wonder Woman (2025)
Om du läst någon av dessa och har åsikter, hit me up!